Totaal verslag en afsluiting!

31 oktober 2010 - Amsterdam, Nederland

Het valt allemaal niet mee om wat op de site te zetten. De eerste keer hadden we geluk en mocht ik de pc van de zeebioloog in Gansbaai gebruiken maar daarna was het gebruik van internet dramatisch te noemen. Helaas dus kon ik de site pas thuis weer bewerken.

Vanaf Gansbaai vertrokken we met de bedoeling om ineens naar het Addo park te rijden maar aangezien we over het zandpad gingen konden we dat niet halen. Het zandpad wordt in Zuid Afrika Stofpad genoemd waarop je best 100 km per uur kunt rijden en de echte SAérs rijden wel 140 of nog harder. Langs zo'n stofpad zie je erg veel van het land. van de 3200 km die we in een week reden hebben we er ruim 1000 over het stofpad afgelegd. De eerste overnachting was dus in St Franciscus Bay. Daarna onderweg naar Addo park prachtig dieren gezien en wat op valt is het Zuid Afrikaans, als Hollander kom je gemakkelijk in contact, naast het Engels spreekt bijna iedereen die we ontmoeten ook nog eens "oud Hollands"

Na het Addo park starten we met een 40 km lange bergweg, stofpad dus maar de route leende zicht voor een schamele maximale snelheid van amper 20 km per uur. Langs rotsen en ravijnen over rivieren richting Kuilfontein. Ook nu weer een enerverende ervaring, dat rijden door de natuur.

Vanuit Kuilfontein naar Kroonstad, de Ranch van Peter. Peter R de Vries kon zo opduiken om navraag te doen over "die lange en Mabel" met onze Peter als een echte Chileense met geweer, absoluut een overeenkomst. 'S avonds en de vrijdag avond echte Zuid Afrikaanse braai gegeten met op de vrijdag overdag een druk programma. Eerst naar het Eerste Nationaal Park gesticht door Willem Pretorius waar we werden rondgeleid door Herman een echte doctor met specialisatie de Neushoorn. Die vonden we maar helaas ook die ene zonder hoorn die was er door gangsters met helikopters  in de nacht afgehaald, terug in Nederland hoorde we dat daar een docu over is gemaakt.

Op zaterdag de 30 oktober nog snel even de stad in, daarna eten bij Carnivore en omstreeks 16:00 uur naar het vliegveld van Johannesburg op weg terug naar huis.

Een geweldig trip, veel gezien en zoals Wil ook aangaf, het meest enerverende was wel de dagelijkse afwisseling. Elke dag was anders en op elk moment kon er iets nieuws gebeuren alsof er ineens een leeuw uit de bosjes komt.

24.000 kilometers afgelegd en elke meter genoten, zo zou jet het kunnen noemen.

En ons beach house dan, dat hebben we verhuurt en mogelijk kopen we er volgend jaar een garage bij.